STEDENBOUWKUNDIGE INLICHTINGEN
In het kader van een vastgoedtransactie kan elke aanvrager stedenbouwkundige informatie (art. 275 van de BWRO) vinden over de gewestelijke of gemeentelijke regelgeving die van toepassing is op zijn eigendom en op elke verkoopakte.
Dergelijke aanvraag gebeurt meestal door uw notaris of makelaar, maar kan ook door uzelf worden gedaan.
Let op:
- De aanvrager zal zich bij de andere betrokken partijen (de verkoper, immobiliënmakelaar of notaris) ervan vergewissen of zijn aanvraag geen dubbele vraag betreft. De dienst stedenbouw gaat niet na of er recent al een aanvraag werd ingediend door een derde betrokken partij. Elke ingediende aanvraag wordt dus als een op zichzelf staande vraag behandeld, zelfs indien het dezelfde vastgoedtransactie betreft.
- Het gemeentebestuur levert geen enkel document af dat niet ondertekend is door de overheid, noch een kopie van het reeds opgesteld document.
Actualisatie van SI
De gemeentelijke administratie aanvaardt om binnen een termijn van 9 maanden na de afgifte van de stedenbouwkundige inlichtingen, haar antwoord kosteloos aan te passen, maar enkel op basis van nieuwe bewijsstukken.
Nadien of bij gebrek aan nieuw bewijsmateriaal, moet een nieuwe aanvraag worden ingediend.
- Elektronisch
- Met het aanvraagformulier
- Per post : Dienst Stedenbouw – Henri Vanhuffelplein 6 – 1081 Koekelberg
- Per e-mail
- Aanvraagformulier (afdrukken, invullen en ondertekenen)
Om volledig te zijn, moet uw aanvraag, het volgende bevatten…
- indien u houder bent van een zakelijk recht (eigendom) : de informatie over de titel van dat recht
- indien u gemandateerd bent door een houder van een zakelijk recht : de informatie over de titel van dat recht, alsmede een kopie van het mandaat
- een uittreksel van het kadastraal plan met de omliggende gebouwen en hun huisnummers (te downloaden van de site: CadGis)
- de beknopte beschrijving van het onroerend goed (gedateerd en ondertekend door de persoon die het document opgemaakt heeft)
- het bewijs van betaling van de vergoeding
Teneinde de analyse van het onroerend goed uit te kunnen voeren, kan de administratie vragen om, indien noodzakelijk, foto's van het onroerend goed en van de plannen bij te voegen.
Let op: enkel aanvragen die volledig zijn worden behandeld.
De Stedenbouwkundige inlichtingen worden verstrekt tegen een eenmalige retributie van € 102,50 (tarief van kracht in 2025*). Bij dringende aanvragen worden de kosten verdubbeld (enkel bij een gerechtelijke verkoop).
De vergoeding is te storten op de volgende bankrekening : nr. BE49 0910 1669 7971 (BIC : GKCBEBB) met vermelding van: " adres van het goed ".
* Het bedrag van de retributie wordt jaarlijks (op 1 februari) aangepast aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Koninkrijk.
De stedenbouwkundige inlichtingen worden verstrekt binnen een termijn van 30 dagen of, bij dringende gevallen (enkel bij een gerechtelijke verkoop), binnen 5 werkdagen na ontvangst van de volledige aanvraag.
Indien u inlichtingen wenst over een appartement, een kelder en een parkeerplaats in hetzelfde gebouw, is één aanvraag voldoende. Indien u daarentegen een appartement op adres A en een garage op adres B verkoopt, moet u twee afzonderlijke aanvragen indienen. In geval van twijfel, aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Artikel 280 van het BWRO bepaalt:
“ … In de reclame voor de verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar van een onroerend goed of het vestigen van een recht van erfpacht of opstal, moet de notaris de meest recente en de meest nauwkeurige wettelijke stedenbouwkundige bestemming van die goederen, …”
Hoewel de wetgever zich niet duidelijk uitspreekt over de vraag, zijn wij (zoals het merendeel van de notarissen) van mening dat stedenbouwkundige inlichtingen maximum 12 maanden geldig blijven.
Vraag naar bevestiging van de stedenbouwkundige bestemming en/of van het aantal wooneenheden van een gebouw ( ≠ van SI)
2025: € 111,39
NUTTIGE LINKS
Henri Vanhuffelplein 6
1081 Koekelberg

